У
середньовіччі Захід дозрів до того, щоб змінити поклоніння Природі поклонінню
Духу. Нова світоглядна течія – християнство – обґрунтовує вчення про
безсмертність людської особистості, яка створена Богом за власним образом і
подобою і яка прагне до поєднання зі своїм Творцем. Середньовіччя піднесло людську
особистість, але обмежило пізнання людиною як раціонального, так і містичного.
Божественне людина могла осягнути лише в церкві.
Епоха Ренесансу ще не змогла дати таких теорій, які
остаточно зруйнували б стару картину світу. Проте нескінченний аналіз і
коментування античних і богословських праць перестали бути єдиними завданнями
науки. Відродження, породивши антропоцентризм (людина є завершенням еволюції
світобудови і основою філософування); гуманізм (людина, її творчий розвиток є
вищою цінністю світобудови); пантеїзм (розуміння Бога як безособового начала,
яке розчинене у світі і спонукає його до розвитку); реформацію (домінанта віри;
особисте спілкування з Богом; абсолютний авторитет Біблії; збагачення як
угодної Богу справи; поєднання свободи волі і “рабство волі”), піднесло людину,
що творить, людину, що вірує, людину, яка пізнає.
Якщо для кожного етапу історичного розвитку можна
розкрити причиново-наслідкові зв’язки, що з’єднують його як з минулим, так і з
майбутнім, то деякі періоди, зберігаючи ці спадкоємні зв’язки, все-таки виступають
як поворотні пункти, від яких починається нова епоха. Ці періоди пов’язані з
майбутнім тісніше, ніж із минулим. Таким періодом для філософської та
психологічної думки був час великих раціоналістів (Р. Декарт, Б. Спіноза) і
великих емпіриків (Ф. Бекон, Т. Гоббс), які поривають із богословськими
традиціями та закладають основи сучасного наукового знання. Так
поступово психологія ставала наукою про свідомість і про ті процеси пізнання
світу, які є переважно змістом свідомості.
Мислителі
Нового часу відмовилися від основної онтологічної ідеї своїх попередників про
те, що рухом природних тіл правлять безтілесні душі. Тим самим живе тіло, яке в
усій попередній системі знань розглядалося як “одушевлене”, звільнялося від
впливу і втручання душі. Такі погляди базувалися на результатах різного роду
наукових досліджень, зокрема на відкритті англійським лікарем Вільямом
Гарвеєм (1578-1657) кровообігу: серце, що діє, як помпа, перекачує
кров, і для цього йому не потрібно участі душевних сил.
Переломною
епохою у розвитку поглядів на психіку стало XVII століття. Із праць
французького вченого Рене Декарта
(1596-1650) увійшло в науку поняття рефлексу як закономірної відповіді
організму на зовнішні дії – подібно до відбиття променя світла від дзеркала. В
людині, за Декартом, реально пов’язані бездумний тілесний механізм і
нематеріальна душа, що має волю та здатна до мислення. Вчений стверджував, що
душа здатна до мислення з властивою їй неподільністю, а будь-яке фізичне тіло
має властивості протяжності та подільності (рухається, має форму, складається з
елементів). Лише душа характеризує людину: “Моє я, моя душа, яка робить мене
тим, чим я є, абсолютно відмінна від тіла, тому її легше пізнати, ніж тіло; і
навіть якби її зовсім не було, вона б не перестала бути тим, чим вона є”.
Будучи глибоко віруючою людиною, Р. Декарт вважав, що ці різні субстанції
вийшли з рук Творця. Він – їх об’єднувальне начало.
Англійський
учений Томас Гоббс (1588-1679),
основоположник механістичного матеріалізму, вважав, що природа є сукупністю
тіл, що розрізняються між собою розміром, розташуванням та пересуванням. До
механічного руху зводяться всі вищі форми руху. Чуттєві якості Гоббс розглядав
не як властивості речей, а як форми їх сприймання. За Гоббсом, психологія має
стати вченням про душевні явища, котрі, як тінь, як епіфеномени, супроводжують
тілесні процеси.
Нідерландський
філософ Бенедикт Спіноза (1632-1677)
вважав, що свідомість – таке ж реальне явище, як і матерія. Його психологічні
погляди формувалися під впливом механіки, оптики, геометрії. Одна з теорем його
твору “Етика” проголошувала, що “порядок і зв’язок ідей такі самі, як і порядок
і зв’язок речей”. Спіноза слідом за Декартом та Гоббсом був радикальним
представником детермінізму, тобто вчення про об’єктивний, закономірний
взаємозв’язок та взаємозумовленість речей, процесів і явищ реального світу.
Спіноза у вченні про душу звів усе розмаїття психічного життя до розуму та
пристрастей, афектів: радості, суму та жадання. Волю він ототожнив з розумом.
Поведінкою людини керує, за Спінозою, прагнення до самозбереження та власної
користі. Найвищим видом інтелектуального знання він вважав безпосереднє
досягнення істини, або інтуїцію розуму.
Німецький
мислитель Готфрід Ляйбніц (1646-1716) вперше в
історії науки висунув поняття несвідомої психіки. Він розмежував перцепцію
(неусвідомлене сприймання) і апперцепцію (усвідомлене сприймання, що включає
також увагу і пам’ять). Психічне життя, за Ляйбніцем, доцільно уявляти не як арифметичну суму
явищ, а як інтеграл, що має активний характер і перебуває у безперервному
розвитку. Всесвіт складається з безлічі духовних субстанцій, регулюється
гармонією, джерелом якої є найвища монада. Монади (від грец. monas – одиниця) – неподільні духовні
субстанції. Кожна з них наділена психікою – сприйняттям і прагненням. Тобто все
у світі є живим, одухотвореним і діяльним. Кожна монада (душа) є мікрокосмом зі
своїм унікальним внутрішнім змістом. Монада – замкнена система, в неї не може
увійти щось іззовні і ніщо не може вийти назовні. Це – будинок без вікон і
дверей. Власне, такою є людська душа – незалежна, самобутня і самодостатня,
невичерпна, унікальна і діяльна. Рух монади становить її духовний розвиток, що
здійснюється за певною логікою сходження від примітивного до вищого. Ступені
такого сходження мають психологічну природу: перший – відчуття, другий –
споглядання, третій – уявлення і останній – самосвідомість. Отже, вищі форми
душевної активності надбудовуються над нижчими, а відтак залежать від них.
Англійський
філософ і педагог Джон Локк (1632-1704) є фундатором емпіричної (дослідної)
психології, що спирається на знання, набуті у вигляді досвіду. Досвід має два
джерела: діяльність зовнішніх органів чуття (зовнішній досвід) і внутрішню
діяльність розуму (внутрішній досвід). Душа нагадує “tabula rasa” (чисту
дошку), на якій досвід
виводить свої літери. Завдяки Локку в науці зміцнюється думка про те, що
головним законом психології є закон асоціації (зв’язку) ідей. Асоціанізм стає
одним із провідних напрямів психології.
Таким
чином, у XVII ст. відбувається кардинальна переорієнтація у вивченні
внутрішнього світу людини. Тілесне починає розглядатись як певною мірою
незалежне від душевного і навіть як таке, що може породжувати, продукувати
психічне. Більше того, робляться спроби пояснити роботу душі на основі
природних, земних законів, основним з яких на той час вважався закон асоціації.
Саме в цьому можна вбачати особливість розуміння психічної реальності, що
протистояла як об’єкт пізнання його суб’єктові.
Поступово в епоху Модерну набуває поширення механістичний
погляд на людину як своєрідну машину – “Homo
machine” (Р. Декарт, Т. Гоббс, Ж. Ляметрі, П. Гольбах, Д. Дідро, К.
Гельвецій). Людський організм (на який впливає свідомість і відчуває на собі
зворотний вплив) – це самостійна заводна машина на зразок годинникового
механізму. Механіцизм
в уявленні про природу, про живих істот, як про машини, хай і створених Богом,
породив ілюзію загального підпорядкування природи деякому набору правил. Донині тримається сформульований Р. Декартом принцип перетворення тілесності людини в
механічну сутність, що спонукає розглядати тіло людини як один з видів тіл
природи в натуралістичному смислі. Організм людини – це, як називає його
Декарт, “машина людського тіла”, що складається з багатьох частин, які
розглядаються як міні-машини. Психологія того часу віддавала належне
механістичному способу тлумачення природи сутнього, в тому числі й внутрішнього
світу людини. “Людина-машина” – це
крайнє вираження механіцизму Нового часу.
Епоха Просвітництва відрізнялася від попередніх,
насамперед, прагненням повернути людині її натуральність, автентичність,
істотність, достеменність. Вважалося, що шлях до цієї мети пролягає саме через
наукове, а не міфологічне чи релігійне пізнання законів світу і природи людини.
Отримані істинні знання слід поширювати в маси, аби здолати неуцтво,
марновірство, аморальність, злочинність тощо. Вірилося, що через
просвіту можна зробити цей світ досконалішим, а життя людини – щасливішим. Що
стосується характерних для цієї епохи уявлень про внутрішній світ людини як
окремого об’єкта пізнання, то вони інтегрувалися переважно навколо ідеї про
асоціацію як універсальний механізм психічного, душевно-духовного життя.
Власне, це була спроба не просто відповісти на питання, що таке душа і як вона
пов’язана з тілом, але зрозуміти, як саме ця психіка-душа працює. Віра в розумний порядок дійсності становила базис
характерного для просвітницького мислення оптимізму, особливо оптимістичної
віри в культурний поступ. Природничо-науковий метод залишався домінантним, але
тепер уже не в формі Ґалілеєвої, а Ньютонової фізики.
Суттєвим здобутком епохи Просвітництва можна вважати
формулювання двох онтологічних положень: про психіку як функцію високоорганізованої
матерії – мозку і про залежність функціональних і змістових характеристик
психіки від природних і соціокультурних умов життя, а також власної активності
людини. Це період, коли були закладені моделі становлення наук і відбулися
зміни в суспільстві, що зробили найбільший вплив на сучасну технологічну
цивілізацію.
Немає коментарів:
Дописати коментар