Імідж філософа і вченого, пророка і містика, який
знаходимо в особі Піфагора, ще повніше реалізувався в Емпедоклі з Акраганту (бл. 490-430 до н. е.). Вважали, що він
творив чудеса за допомогою своїх чарів і наукових знань. Він нібито мав владу
над вітрами, оживив жінку, яка була наче мертва цілих тридцять днів, а врешті,
оповідають, загинув, стрибнувши в кратер Етни, аби довести, що він божиста
істота.
Будучи людиною саме свого часу, поділяючи традиційні для
греків світоглядні настанови Емпедокл перший з античних мислителів продемонстрував
здатність на метафізичний бунт. Адже боротьба з роком як прояв героїчного фаталізму
можлива за умов впевненості у пануванні універсальної долі. Самогубство
Емпедокла у цьому аспекті виступає неминучою необхідністю, наслідком якої
слугує його обожнення.
Емпедокл перший зважився на компроміс, визнавши
прадавність чотирьох первісних стихій (“коренів усіх речей”): землю, повітря,
вогонь і воду. Кожна з цих стихій вічна, але вони можуть бути змішані в різних
пропорціях і таким чином породжувати можливі складні субстанції, які ми знаходимо
в світі. Їх єднання створює щось нове, не схоже на жоден з елементів, нову
якість. Самі по собі “корені” незмінні і вічні, але внаслідок своєї відмінності
один від одного отримують можливість взаємно обмінюватися місцями, що і
становить рух. З’єднання і роз’єднання цих елементів і дає картину народження і
руйнування усіх речей і процесів навколишнього світу.
Сам процес з’єднання і роз’єднання у Емпедокла мислиться
як спричинений дією двох космічних сил – “Любові” (philothes) і “Ворожнечі”
(neikos). Коли переважає Любов, усе виявляється “з’єднаним”, але таке переважання
не вічне, з периферії Космосу починає свій наступ Хаос, що несе Ворожнечу і
призводить до повного роз’єднання усіх “коренів”. Потім знову перемагає Любов.
Отож, устрій світу залежить від того, котра із сил в даний час має перевагу. Й
історія світу з цієї точки зору має циклічний характер: коли Любов цілком
перемішає всі стихії, Ворожнеча поступово знов розділяє їх; коли Ворожнеча їх
розділить, Любов поступово знов їх об’єднує і веде до гармонійного стану. Таким
чином кожна складна субстанція минуща, тільки стихії, та ще Любов і Ворожнеча,
вічні.
Любов та Ненависть виступають тут як сили тяжіння та
відштовхування. Коли панує або переважає Любов, усі елементи змішуються в
велику кулю (грец. sphairos – куля), в якій усе неподільне, нерозрізнене. Але
помалу починає посилюватись Ненависть: вона розділяє та розриває елементи. “Сферос”
розсипається – так постає наш світ.
Фантастично-поетична картина, яку малює Емпедокл, подає
нам зміст його уявлення про будову та життя світу. Розподілені елементи
знаходять собі властиве місце в цьому світі: посередині земля, коло неї вода,
навколо повітря, на зовнішній периферії світу – вогонь. Постає жива матерія, спочатку
рослини, які, на думку Емпедокла, мають психічне життя, та в яких він перший
помітив існування статевих ознак.
Особливу винахідливість виявив Емпедокл у поясненні
біологічних і психічних явищ. Виникнення органічного життя він уявляв собі як
справу випадку. Первісно “незліченні племена смертних створінь були розкидані
по всій землі й мали всілякі можливі подоби, так що просто диво”. Були “голови без шиї й тулуба”, “очі без
обличчя”, “людські
постаті з бичачими мордами”.
Були гермафродити, що поєднували в собі природу чоловіка і жінки, але не мали
здатності плодитися. І врешті-решт вижили тільки деякі форми. Таке, хоч і
доволі фантастичне пояснення, а також твердження, що менш досконалі істоти
виникли перед досконалішими (рослини перед тваринами), було мовби передвістям
теорії добору й еволюції. А пишучи, що “волосся, листя, грубе пір’я птахів і
луска, що росте на могутніх членах – те саме”, він наївним чином висловив ті
думки, на яких багато віків пізніше збудовано порівняльну морфологію.
У поясненні природи зорового сприймання Емпедокл також
бачив діяння сили Любові, яка і є причиною того, що подібне тягнеться до подібного
й пізнає подібне. “Землею бачимо землю, водою воду, повітрям бачимо ясне
повітря, а вогнем нищівний вогонь. Любов’ю бачимо любов, а ненавистю сумну ненависть”. Звідси він виводив, що всі стихії мусять знаходитися в
оці, щоб око могло бачити природу.
Другим основним положенням теорії сприймання було для
Емпедокла те, що сприймання можливе тільки при безпосередньому зіткненні органу
чуття з річчю, яку сприймаємо. Положення це змусило його прийняти гіпотезу, яка
згодом здобула у Греції загальне визнання: факт, що людина бачить речі
звіддаля, він тлумачив тим, що з речей виділяються “випливи”, з очей також, і
одні випливи зустрічаються з іншими. Випливи просочуються з ока і до ока через
пори; отож можна бачити тільки ті речі, які під оглядом форми і величини
відповідають порам ока: то було ще наївне схоплення слушної думки, що
сприйняття залежні від будови органу.
Доповненням цієї теорії сприймання була теорія почуттів,
також розглянута фізіологічно і побудована на засаді подібності: “Приємність
виникає з того, що подібне у стихіях та їх мішанині, а прикрість із того, що протилежне”.
Нарешті Емпедокл вибудував учення про темперамент, начеб диференціальну психологію
на чисто фізіологічному підґрунті, в якій застосував свою теорію стихій.
І тут деталі були наївно примітивні. Згідно з цією теорією, в наймудріших
стихії змішані у рівних кількостях і розміщені ані надто рідко, ані надто
густо; ті, в котрих стихії розміщені надто рідко – тупі і швидко втомлюються;
ті, в котрих густо – імпульсивні, багато справ починають, а мало закінчують; ті
що мають добрий уклад стихій у руках – добрі ремісники; ті, що в язику – добрі
промовці.
Важливе значення Емпедокл приділяв проблемі пізнання. На
його думку, розумове пізнання відбувається в серці, де знаходиться найбільше скупчення
першоелементів і, де концентруються усі чуттєві зображення. “У хвилях бігучої
крові живиться серце; у ньому ж знаходиться те, що ми так часто називаємо
мисленням: думка людська є кров, яка серце омиває”. Люди пізнають суть речей, схоплюючи
гармонійну сполуку елементів в одну цілість, що її створює Любов.
Загалом світогляд акрагантського мислителя можна
визначити як напівмістичний та напівраціоналістичний. Адже у давньогрецькій
циклічній космогонії в єдиному ритмі, що визначає розвиток, об’єднуються
всесвіт і світ людської душі.
© Махній М. М. Історія психології: навчальний посібник. - Київ: Видавничий дім “Слово”, 2016.
Немає коментарів:
Дописати коментар