Демокріт на грецькій монеті 10 драхм 1986 року
Демокріт з Абдер (460-370 до н.е.) – найбільш відомий представник
античного атомізму, учень Левкіппа, друг Гіппократа. З численних його робіт найважливішою є “Велика світобудова”, в якій мислитель викладає свою точку зору про будову
світу.
За Демокрітом, є лише атоми та порожнеча, завдяки якій є
можливість існування речей окремо одна від одної; порожнеча створює можливість
руху атомів. Демокріт стверджує, що атоми (athomos, грецьк. неподільний) тотожні
за своїми характеристиками буттю, але ніби розщепленому й “розпиленому” в нескінченно
порожньому просторі. Його вчення уперше було глибоко продуманою механічною
концепцією природи.
Атоми мають такі характеристики:
· найдрібніші
неподільні тіла;
· нарізно
не можуть бути сприйняті органами чуття;
· вони
не виникли, але існують вічно;
· не
володіють ніякими якостями, відрізняючись лише формою, величиною та
розташуванням у просторі;
· атомів
нескінченна безліч;
· вони
можуть змінювати своє місцезнаходження, тобто бути в русі.
Порожнеча існує як між атомами, так і між речами. Чим
більша порожнеча у якому-небудь тілі, тим воно легше. Рух атомів і тіл (а всі
тіла складаються з атомів) становить собою свого роду механічний процес, в
основі якого перебувають такі найпростіші рухи, як “тиск” і “поштовх”. Основний
напрям руху – падіння атомів. Падаючі атоми ударяють інші, і ті по різних
траєкторіях розлітаються в різні боки, у свою чергу, стикаючись з іншими
атомами тощо.
Демокріт вважав, що в світі існує нескінченна безліч
атомів різної конфігурації: кулясті, гачкуваті, пірамідальні, якореподібні і т.
ін. А от душа людини, на його думку, складається з тонких, гладеньких і круглих
“вогненних” атомів.
Кулясті атоми – найрухливіші, тому їх він вважає найбільш
відповідними природі душі, адже тільця такої форми краще проникають через
будь-які тіла і, рухаючись самі, рухають все інше. Душа – це те, що спонукає
до руху живі істоти. Неподільні кульки, за Демокрітом, ніколи не залишаються
нерухомими. Рухаючись самі, вони тягнуть за собою і приводять у рух все тіло.
На противагу уявленням, ніби душа перебуває в тілі, як у
в’язниці, Демокріт зближує природу душі і тіла, переплітаючи атоми їх між
собою. Це приводить мислителя до уявлення, що у світі все оживлене, неорганічні тіла можуть
відчувати, рослини – мислити. Людину Демокріт визначає як тварину, яка від
природи здатна до всілякого навчання і має за помічника в усьому руки, розум і
розумову гнучкість. Людська душа – це сукупність атомів; необхідна умова життя
– дихання. Залишивши тіло, атоми душі розсіваються в повітрі і ніякого “загробного”
існування душі немає і бути не може.
Демокріт, як категоричний матеріаліст, розробляв свої
теорії вельми детально, і декотрі з його розробок досить цікаві. Кожний атом,
казав він, непроникний і неподільний, бо він не має в собі порожнечі. Душа
складається з атомів, які відрізняються тільки тим, що вони особливо дрібні й рухливі;
то, зрештою, ті самі атоми, з яких складається вогонь. Через дихання людина
відновлює атоми душі. Сон і летаргія – це часткове, а смерть – повне щезання,
розсіювання атомів душі.
Сприймання – це проникання атомів із зовнішнього світу до
органів чуття: звук – то згущене повітря, що вривається до вуха; зорові образи
– то часточки предметів, їхні подоби, що відриваються від предметів і просочуються
до нутра ока. Демокрітова концепція
чуттєвих “образів” – ейдосів –
виявляє себе як спроба знайти причину розбіжностей між поняттям про атомарну
будову Космосу і чуттєвими даними. Ейдоси виникають як проміжне утворення між
об’єднанням атомів (конкретною річчю) і відповідним органом чуття людини. Кожна
річ виділяє у середовище щось подібне до предмету, що проникає в око, тактильні
органи, вухо тощо. Власне образ предмета виникає у просторі між предметом і
органом чуття, потрапляючи до суб’єкта як відбиток. “Лише в уяві існує колір, солодке, гірке. Насправді ж
існують лише атоми і порожнеча”. В
концепції сприймання через “подоби”, які линуть від сприйманого предмета до сприймаючого органа,
він удосконалив теорію сприймання через “випливи”, яку
започаткував Емпедокл.
Демокріт вважає, що наш світ (нескінченний і вічний) є
одним з незліченних інших світів. Земля, на його думку, подібна круглій
площині, що ширяє в космічному просторі. До того ж, у всесвіту нема ніякої мети; є тільки атоми,
керовані законами механіки.
Прибічник
атомістичного вчення не вірив у заведену релігію й заперечував “нус”
Анаксагора. Метою життя вважав радість, а найкращим засобом її досягнення –
поміркованість, бо навіть насолоди, якщо вони надмірні, обертаються у протилежність
насолод, найприємніші речі стають тоді найменш приємними. Брак, однаково як
надмір, викликає у душі зворушення, які порушують спокій духу.
Демокріт не любив нічого несамовитого й пристрасного, не
схвалював статевого життя, бо, за його словами, втіха від нього пригнічує
свідомість. Він цінував дружбу, але погано думав про жінок і не хотів мати
дітей, оскільки виховання їх заважало б віддаватись філософії. Як у пізнанні,
так і в діянні Демокріт протиставляв чуттям розум, бо на протилежність короткотривалим
насолодам чуттів “насолоди ума мають у собі щось безсмертне”. Його атомістична
теорія – це подальша раціоналізація на шляху звільнення філософського і
наукового мислення від міфологічних уявлень.
У період Відродження атомістичні ідеї Демокріта набули
подальшого розвитку у працях Джордано Бруно, Галілео Галілея, в математичних побудовах
Банавентура Кавальєрі. У Новий час ці ідеї отримали завершення в
диференціальних та інтегральних обчисленнях Ісаака Ньютона і Готфріда Ляйбніца.
В епоху Відродження і Новий час відбулася реставрація і реконструкція ідей
Левкіппа-Демокріта в математиці й природничих теоріях фізики, хімії, космології
та космогонії, ідеї древніх атомістів набули різного роду реконструкції й
подальшого розвитку.
© Махній М. М. Історія психології: навчальний посібник. - Київ: Видавничий дім “Слово”, 2016.
Немає коментарів:
Дописати коментар