Від
давніх-давен існувало вірування у можливість переходу людських душ у будь-які
істоти і предмети – метемпсихоз (грец.“переселення
душ”), реінкарнація (лат.
reincarnation – “повторне втілення”).
Уявлення
про переселення душ входили істотними компонентами в філософсько-релігійні
системи брахманізму та буддизму. Індус вважав, що його тіло – місце тимчасового
перебування душі. Вона скута ланцюгом власних вчинків, на ній відбуваються
результати минулих дій. Вона піднімається, або знижується в нескінченому
ланцюгу перевтілень в рослину, тварину, людину, божество, у зв’язку з чим всі
істоти мають спорідненість з людиною. Слон, мавпа або черв’як в минулому могли
бути людьми, а згодом знову набудуть людського вигляду.
На основі
аналізу народних казок, міфологічних легенд та інших джерел можна дійти
висновку, що в давнину українському народу також були відомі уявлення про
переселення душ. Люди вважали, що душа може переселитись у тварину або рослину
і тому говорили: не вбивай одиноку мушку зимою в хаті – то, може, душі близьких
твоїх родичів. Ще в дохристиянські часи існувало уявлення про те, що сорок днів
після смерті людини душа, вийшовши з тіла, блукає, а потім іде на той світ.
Вважалося, що подорож душі на той світ дуже довга й небезпечна. Згідно з одним
віруванням, душа, покинувши тіло, стає зіркою і дивиться згори на землю, тому
зорі – душі померлих. За іншими віруваннями, кожна людина одержує свою зірку,
яка її охороняє впродовж життя.
За вченням
волхвів (служителів давньослов’янського язичницького культу) душа є живою
духовною плоттю людини, що визначає її вдачу, поведінку, діяльність, взагалі –
долю. Міститься вона в єстві людини. Волхви вважали, що бувають душі світлі й
темні. Після смерті людини світла душа – по сорока днях прощання зі світом та
фізичною плоттю своєю – лине у Вирій, де має постійне місце вічного райського
проживання. Темна душа провалюється в підземне чорне царство (пройшовши 12
мученицьких сфер пекла) і стає слугою Чорнобога. Волхви твердили, що є люди,
котрі несуть у собі дві душі водночас – світлу і темну, які борються між собою
і цим визначають поведінку людини, міру її добрих і злих вчинків (люди з подвійною
душею, як правило, кінчають життя самогубством, вважали волхви).
За уявою
давніх слов’ян, більшість душ недовго перебуває у Вирії чи Підземеллі – це
стосується душ діяльних (“невсипущих”), тих, які “рвуться на землю”, до справи.
Таким Род і Чорнобог дозволяють повертатися і втілюватися в новонароджених, не
повертаючи, однак, свого попереднього фізичного образу. Відродженню і
перевтіленню душі волхви надавали великого значення. За їхнім вченням, душі
померлих відроджуються не лише в людях, але і в тваринах, деревах, рослинах, в
нових струмках, річках тощо. Скажімо, душі мужніх воїнів і дужих ратаїв
відроджуються в дубах та інших деревах. Тому волхви дозволяли використовувати
на паливо лише сухе зілля та повалені Стрибогом (вітром) чи Перуном
(блискавкою) дерева. Зате на будівництво житла волхви заохочували
використовувати дуб. Хата, збудована з дубової деревини, на думку волхвів,
містить у своїх стінах душі колишніх воїнів та орачів. Тож у такій хаті,
твердили волхви, і виростатимуть добрі воїни та працьовиті орії. Всі ті світлі
душі померлих, що містилися в будівлі, підпорядковувалися домовику.
Відроджуватися і
перевтілюватися душа могла, на думку волхвів, обмежену кількість разів (три,
чотири, сім, вісім, дев’ять і дванадцять разів – у залежності від своєї
“потужності”). Далі душа “втомлювалася” і летіла до Вирію на вічне проживання. Давні
слов’яни всіляко намагалися не допустити відродження темних душ (наприклад,
обкладали місце, де могла народитися дитина, рушниками та ряднами з вишитими та
витканими стрілами Перуна, зображеннями Берегині і Мокоші тощо).
© Махній М. М. Історія психології: навчальний посібник. - Київ: Видавничий дім “Слово”, 2016.
Немає коментарів:
Дописати коментар